March 23

MAI CURAT, MAI … AERAT

climaExistă un moment absolut copleşitor al existenţei tale: ai propria maşină! Cine mai e ca tine? Chiar dacă „dânsa” nu e o capodoperă tehnică, este super second-hand, pentru că atât ţi-a permis buzunarul şi conştiinţa, nu are cai putere, de nu mai încap sub capotă şi are o culoare îndoielnică, nu-i bai! E a ta! În primul rând, ai un volan în mână, nu o sacoşă de cumpărături! În al doilea rând, ai dreptul să te înspăimânţi de radare, să te răţoieşti la vreun pieton molcom şi să priveşti cu superioritate orice ţine de regnul … pietonal. Eşti şofer, nu vreun biped oarecare atent doar la trecerea de pietoni…

Bucuria de a avea o maşină pentru prima dată în viaţă ţine exact cât maşina. Dacă e vreun second hand reuşit, ai ceva timp la dispoziţie să iei câteva amenzi, pentru că te-a inspirat prea mult peisajul, pedala de acceleraţie sau vreun şmecher, coleg de trafic. Dacă nu … ai, garantat, ghinion. Te lasă sigur vreo bujie, acumulatorul oboseşte brusc, iar pivoţii se isterizează. Colac peste pupăză, cele mai elementare şi mărunte elemente din viaţa ta de prospăt şofer dau ochii peste cap şi leşină brusc. Parcă şi oglinda retrovizoare se uită chiorâş.

Spre norocul meu, n-am savurat astfel de delicii auto, înainte să învăţ să înjur, tehnic, beneficiile unui ambuteiaj perfect sau a unui drum cândva asfaltat. Dimpotrivă. Visul meu s-a năruit, din senin, într-o zi de joi, când un coleg mi-a garantat că am o singură şansă de a-mi încheia o zi obositoare de muncă: să-l duc şi pe el cu maşina până la scara blocului. Am acceptat propunerea resemnat şi plin de bunăvoinţă. Când am dat drumul la climă, aşa, pentru temporizarea arşiţei, simţurile mele au luat-o razna. Ceva nu-mi mirosea deloc bine! Şi nici lui: „Aşa miroase odorizantul tău sau ai uitat vreun şobolan în agonie prin portbagaj?” zise el rânjind strâmb către mine. Adevărul că mirosul sugera altceva, mult mai neplăcut şi mai … mort.

clima 1

„Tu ţi-ai curăţat vreodată instalaţia de aer condiţionat? Nu de alta, dar la câte lighioane de prin aer ajung în ea şi-şi dau obştescul sfârşit, s-ar putea să îţi cam mute nasul din loc. Ca să nu mai spun de mucegai şi bacteriile cu duiumul, care-şi fac casă bună oriunde e umezeală … Mie aşa îmi miroase, că ai problemă la climă …, a tranşat el dilema izului neplăcut. „Şi cum fac?”, zic eu copleşit de aparenta complexitate a chestiunii. „Păi, pentru început, să nu faci ca mine. Că eu, deştept foc, m-am luat după alte minţi luminate şi am vrut să-mi curăţ instalaţia de aer condiţionat auto singur singurel. M-am înfiinţat într-un supermarket şi am luat un spray special pentru curăţarea instalaţiei. Am intrat în maşină, am închis toate geamurile şi am pornit aerul condiţionat la maxim, pe recirculare, ca să se vânture aerul doar în maşină. Bineînţeles că, isteţ foc cum sunt, când am apăsat pe pulverizator şi l-am blocat în poziţia <on>, mi-am scăpat ceva soluţie într-un ochi. Dar lacrimile şi nervii n-au fost singura <bucurie>. Am lăsat maşina cu uşile închise şi după vreun sfert de oră spray-ul s-a golit. Când am intrat înăuntru, am observat cu reală satisfacţie că, şi pe jos, şi scaune erau numai picături. Ştii doar: ce-şi face omul cu mâna lui … Noroc că spray-ul şi-a făcut cât de cât efectul …”, mi-a detaliat el păţania.

clima 2

„Şi, totuşi, eu ce fac?”, am reluat întrebarea, care, sincer, mă frământa mai tare decât vechile lui necazuri. “Păi, eu îţi recomand o firmă specializată. Aşa n-ai bătăi de cap, totul este profi şi garantat. Ba unele firme vin şi la domiciliu şi-ţi prestează tot ce vrei acasă, fără să-ţi muţi maşina şi … oasele. Iar ca preţ, din câte am înţeles, pe surse, este chiar convenabil” mi-a sugerat el o soluţie cinstită la marea mea problemă.

Împovărat de suferinţa instalaţiei de aer condiţionat a maşinii, dar şi încurajat de ideea unei vizite la o firmă de profil, am chestionat puţin net-ul în căutarea unei oferte generoase, iar când m-am hotărât, n-am stat pe gânduri. Peste numai două zile mi-am dus maşina la “curăţat”, iar când am aflat la ce tratament va fi supusă instalaţia de aer condiţionat chiar n-am mai avut palpitaţii. Meşterii firmei chiar ştiau ce au de făcut. Mi-au promis o igienizare a aerului condiţionat auto în doi timpi şi trei mişcări. “Prin procesul de recirculare, agentul aerosol pe care îl introducem în instalaţie curăţă toate componentele sistemului de climatizare, de la vaporizator şi filtre, până la conducte şi guri de ventilaţie din interiorul maşinii. Doi ani, cel puţin, n-o să mai aveţi dureri de cap cu bacterii şi mucegaiuri, iar mirosul aerului condiţionat va fi perfect”, mi-a explicat unul dintre meşteri. “Dar eu vă mai recomand ceva: şi o reîncărcare cu freon auto r134a. Asta pentru că nu doar mirosul din maşină e important, ci şi răcirea aerului condiţionat”, a continuat el văzând că dau semne că înţeleg, cât ce cât, fenomenul.

clima 3

“Şi care ar fi preţul încărcării cu freon?”, am întrebat aproape imediat, gândindu-mă la ce este mai rău. “Nu este deloc scump. Dimpotrivă. De fapt, eu vă sugerez un serviciu complet pentru aerul condiţionat: reîncărcare freon şi igienizare aer condiţionat auto. De ce? Pentru că împuşcaţi doi iepuri deodată şi nu mai trebuie să reveniţi în servicedupă câteva luni. În plus, avem cel mai bun raport calitate-preţ, adică servicii bune şi ieftine”, a tranşat el uriaşa dilemă care mă chinuia de câteva zile.

clima 4

Bănuiesc că ştiţi care era amănuntul care nu-mi dădea pace. “Asta e aiureală sau nu?”, mă tot întrebam gândindu-mă la consecinţe, bani şi, mai ales, economia de nervi. Într-un târziu, observând că meşterul aşteaptă răbdător să-mi exprim un punct de vedere, adică ori da, ori ba, am zis: “Da, vreau un serviciu complet. Ori la bal, ori la spital”. El, oarecum curios că n-am cedat îndoielilor, mi-a explicat pe îndelete. „Mai întâi determinăm tipul de freon şi cantităţile de ulei şi freon necesare pentru funcţionarea perfectă a instalaţiei de aer condiţionat a maşinii. Apoi, cu aparatura noastră profesională, extragem freonul şi uleiul uzate din instalaţia de aer condiţionat a maşinii. Urmează vidarea instalaţiei şi o verificare necesară: dacă există pierderi. Dacă totul este ok, urmează încărcarea cu freon, completarea uleiului şi testarea finală. După aceea, putem face igienizarea instalaţiei de aer condiţionat a maşinii…”, m-a zăpăcit el aproape complet.

clima 5

Câteva lucruri înţelesesem, însă, chiar foarte bine, şi tocmai de aceea eram convins că nu dau greş.În primul rând, era ieftin. În al doilea rând, totul mergea ca pe toate, adică foarte rapid. În rest, totul era profi, garantat şi nu-mi servea multiple migrene pe viitor. Cel puţin doi ani, nu mai muream asfixiat în maşină şi trăiam ca-n rai: vara răcoare, iarna cald. Ca să nu mai zic că, peste vreo doi, trei ani, aş putea, cu maxim succes, să-i chem pe meşteri acasă … Nu de alta, dar cam m-am lămurit cum este cu aerul condiţionat al maşinii, nu mai trebuie să fiu convins.

Bine, planurile astea sunt ideale, dacă mă ţine maşina. Dacă nu, alta… Şi altă instalaţie de aer condiţionat. Meşterii îi ţin însă minte. Pentru că sunt buni…

 FreonAuto-300x141

Aceste păţanii şi sfaturi au fost consemnate pentru Spring SuperBlog 2016.


Posted March 23, 2016 by admin in category SECTIA DIVERSE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>